ghjgjghj

8 koraka do bezbednijeg rada na računaru

Svedoci smo sve učestalijih sajber napada, a sve ukazuje na to da se stvari neće u skorije vreme promeniti, šta više biće još gore.

U nedavno napadu ransomware WannaCry napravio je pometnju u mnogim firmama i državnim institucijama i onesposobio preko 230 000 računara širom sveta.

Kako bi delimično smanjili rizik i otežali hakerima posao neophodno je stalno prilagođavanje IT sigurnosnog sistema, ali i edukacija korisnika.

odbrana u 8 koraka

Iako ne postoji jednostavan odgovor kada je u pitanju bezbednost u digitalnom svetu, svakako postoje određeni koraci koji mogu smanjiti rizik i unaprediti sigurnost vašeg sistema. U nastavku vam predstavljam 8 koraka koji će podići sigurnost vašeg sistema na viši nivo, i eliminisati većinu opasnosti koje vrebaju u današnjem digitalnom svetu.

1.Ažuriranje operativnog sistema

Veliki broj napada bazira se na nedostacima operativnog sistem. Hakeri konstantno pokušavaju da pronađu „rupe“ u OS koje bi kasnije iskoristili za napad. Međutim i softverske kompanije non stop testiraju svoj softver i traže njegove nedostatke. Ukoliko redovno ažurirate sistem veliki broj napada biće zaustavljen.

U prilog tvrdnji da je neophodno redovno ažurirati operativni sistem ide i činjenica da je gore pomenuti ransomware WannaCry napadao uglavnom neažurirane i zastarele operativne sisteme.

Na Windows-u 10 je po defaultu namešte automatski update sistema, tako da ukoliko koristite ovaj operativni sistem nema potrebe da razmišljate o prvom koraku.

2.Enkriptujte podatke

Jedan od načina da zaštitite privatnost i osigurate svoj sistem jeste da enkriptujete podatke.Ukoliko želite da zaštitite komunikaciju putem tekstualnih poruka preporučujem vam Signal aplikaciju.

3.Pametno upravljanje lozinkama

Jedan od prvih preduslova za bezbednost na internet je kreiranje jakih i jedinstvenih lozinki. Međutim s obzirom na broj servisa koje koristimo nije uvek jednostavno zapamtiti sve te lozinke. Kao rešenje se nameće Password Manager, odnosno softver koji čuva sve vaše lozinke. Sve što treba da zapamtite je jedna glavna lozinka za Password Manager, a ostale lozinke će vam biti dostupne kroz ovaj softver.

Kao alternativu možete iskoristit papir. Jeste da postoji niz opasnosti: gubitak papira sa lozinkama, mogućnost da neko vidi lozinku, ali za korisnike koji su nepoverljivi kada je password manager u pitanju ovo je najbolja moguća alternativa.

4. Pazite koje mail-ove otvarate

Često napad počne tako što kliknemo na link koji smo dobili putem maila od nepoznatog ili prividno poznatog pošiljaoca. Često se na ovaj način sprovodi takozvani phishing napad. Dobar način da proverite da li link iz mail vodi zaista do stranice koja je naznačena u poruci jeste prelaz preko linka kursorom miša. Kada pozicionirate kursor miša na link u donje levom uglu pojaviće se privremeni prozor sa pravom adresom  do koje vodi link.

5. Počnite da koristite bloker za POP-UP reklame

Pop up prozori pojavljuju se iznenada tokom posete nekom sajtu. Iako ih uglavnom koriste oglašivači, ponekad mogu da sadrže zlonamerni kod. Zbog toga je poželjno da koristite pop up blokere, bićete bezbedniji i rešićete se dosadnih reklama.

6.Antivirus i firewall

Instaliranje adekvatnog antivirusa i podešavanje firewall-a pomoćiće vam da se odbranite od većine napada. Pored velikog broja dostupnih besplatnih antivirusa ne postoji realan izgovor za neposedovanje istog. Jedan od poznatijih i kvalitetnijih besplatnih antivirusa možete preuzeti na ovom linku.

Za firme i pojedince koji žele naprednu zaštitu tu su premium antivirusna rešenja.

7.Koristite siguran web browser

Sajber kriminalci pokušavaj da iskoriste svaki sigunosni propust kako bi ostvarili svoje ciljevi. Zbog toga je značajno da koristite web browser koji se redovno unapređuje i koji će vam pružiti adekvatnu zaštitu.

Kako bi zaokružila ponudu bezbednosnih rešenja Avira je kreirala sopstveni web browser čiji je primarni fokus bezbednost i privatnost korisnika. Pregledač je besplatan i možete ga preuzeti sa ove stranice.

8.Koristite backup

Ukoliko redovno pravite sigurnosne kopije bićete u značajno boljem polažaju kada je IT bezbednost u pitanju. Preporučljivo je da rezervne kopija podataka pravite na više načina, obavezno jednu na uređaju koji je u potpunosti odvojen od mreže i spaja se na mrežu samo po potrebi i nekoliko na cloud servisima.

Share this:
Facebook Twitter Linkedin

This Post Has 0 Comments

Leave A Reply