Kada su prvi put promovisane Facebook fan strane predstavljene su kao idealan alat za vlasnike malih biznisa kojim bi jednostavno i potpuno besplatno promovisali svoje poslovanje. Koncept je zaista dobro zamišljen, a u praksi je jednako dobro i funkcionisao. Dovoljno je bilo da administrator stranice (od milja nazvan komjuniti menadžer) njome domaćinski upravlja, što je podrazumevalo objavu interesantnih postova, kačenje intrigantnih linkova, postavljanje malo kvalitetnijih fotografija i novi lajkovi, komentari, viralnost i sve što uz to ide je bilo tu. Još ako se preko stranice i delilo nešto za dž, njenom uspehu se kraj nije nazirao…
Međutim, sve što je lepo (a naročito kada je besplatno) kratko traje, pa je tako i sa jednostavnošću rada sa fan stranicama. Prvi problem je nastao kada su svi shvatili kako je imati stranicu stvarno dobro i kako se na taj način može jeftino i relativno brzo doći do publike kojoj se neposredno obraća i šalju informacije koje su oduvek želeli da pošalju, a nisu imali para ili resursa za to na neki od “tradicionalnih” načina. Neki to rade dobro, neki malo manje dobro, ali je poenta da svi emituju neki sadržaj kojim bukvalno zatrpavaju news feed-ove svojih fanova. I šta se onda desilo, onda je Facebook rešio da uvede red, pa je na osnovu nekog algoritma, koji je verovatno samo njima jasan, odredio šta će se kome, kada i od koga pojavljivati od tog silnog šuma u FB etru. To u praksi znači, da bez obzira što neka fan stranica ima XYZ fanova, ne podrazumeva da će svakom od njih izaći svaki post koji strana objavi, već će se objave pojavljivati u nekom nasumičnom intervalu, s tim što će se češće pojavljivati objave onih strana koje fanovi često prate, klikću, komentarišu, ili su ih stavili na listu strana od interesa. Što je i pošteno, jer ako je strana uspela nekog da zainteresuje svojim sadržajem, red je i da se takvom fanu češće i prikazije.
E sada dolazimo do drugog i ključnog problema, koji je nedavno uočen, a uglavnom su ga prepoznali ljudi koji se profesionalno bave administracijom fan strana (gorepomenuti komjuniti menadžeri). Naime, u poslednje vreme, a poklapa se sa trenutkom kada je Facebook na mala vrata uveo opciju Promote page, primetno je da je organski priliv novih fanova i uopšte organska aktivnost na stranicama u padu. Šta radi opcija Promote page? Ova funkcija omogućava da za izvesnu sumu novca potplatite Facebook kako bi protežirao vaše postove, kako pred onima koji već prate datu stranicu, tako i pred onima koje administrator definiše kao potencijalnu publiku. Ovo u praksi znači da FB umanjuje domašaj besplatnog emitovanja sadržaja, kako bi vlasnike stranica naterao da počnu sa redovnim „podmićivanjem“ ove društvene mreže da „gura“ njihov sadržaj. Što će reći, možete da budete dosadni, neinventivni, neoriginalni, ali ako imate dovoljno novca da ispromovišete vest o tome da ste gušitelj, to će daleko stići. Sa druge strane, ukoliko se trudite, radite na svojoj fan strani, ali niste baš top komjuniti menadžer i ne znate baš sve cake kako da dođete do viralnosti, a da ne ulupate bogatstvo, vaši postovi neće odmaći dalje od najbližih prijatelja i familije. I ovo nas vraća na podatak sa početka ove priče, Facebook fan strane više nisu ono zbog čega su izvorno nastale, alat za besplatnu promociju malih biznisa, već opet privilegija imućnih kompanija.
Da li je ovo početak kraja Facebook-a kao marketing alata ili samo novo poglavlje, ostaje da se vidi. Do tada, svi koji žele da se njihov glas na ovoj društevnoj mreži čuje moraće da odreše kesu.
This Post Has 0 Comments