Pre izvesnog vremena pisao sam o problematici u vezi sa ograničenjima besplatne promocije Facebook fan stranica koje je ova kompanija nametnula uvođenjem servisa Promote page. U međuvremenu uočio sam jedan drugi problem koji po svojoj veličini zaslužuje pažnju svih onih koji ovu društvenu mrežu koriste za oglašavanje. O čemu se sada radi? Prosto rečeno, Facebook potkrada svoje oglašivače.
Kako sam došao do ovog zaključka? Čistom empirijom, mereći uporedo rezultate dva nezavisna pokazatelja. S obzirom da sama Facebook aplikacija Facebook ads manager ima modul za analitičke izveštaje koje oglašivačima služe da vide detaljan prikaz o rezultatima kampanja, poput broja klikova, broja prikaza, cene koštanja po kliku i tome slično ovo sam iskoristio kao primarni izvor informacija jer je to i lokacija koja generiše saobraćaj. Kao uporedni izvor analitičkih podataka koristio sam Google Analytics izveštaj koji je pratio broj poseta lending strane na koju je bio linkovan oglas sa Facebook-a, a da bih bio 100% siguran da imam baš podatak o saobraćaju koji dolazi sa konkretne Facebook kampanje, link ka lending strani koji sam postavio u Facebook oglas je prethodno kreiran u URL bilderu sa meta podacima koji će omogućiti ovo praćenje u Google analitici. Dakle sve je podešeno maksimalno kroz mod „nema laži, nema prevare“. Međutim, ovo je otkrilo da prevare i te kako ima. Donji prikazi su u stvari print skrinovi oba izveštaja, jedan iz Facebook panela, a drugi iz Google analitike.
Izveštaj iz Facebook analitike
Izveštaj iz Google analitika
Dobijeni podaci su u najmanju ruku poražavajući. Facebook je za ovaj period prijavio (i uredno naplatio) 1116 klikova (od toga 976 klikova na link), a dok je Google analitika za isti vremenski period (sedam dana) registrovala svega 194 posete na lendnig stranicu korišćenjem konkretnog linka! Neslaganje je OGROMNO. U novcu, u konkretnom slučaju ovo znači da je Facebook naplatio 5 puta više nego što je stvarnih poseta stranice bilo. Neki bi rekli, pa dobro, ni jedna metrika nije apsolutno tačna, ali da neslaganja između dva sistema budu bezmalo 5 puta, to je nedopustivo. A nekako sam sklon da više verujem Google-u, nego Facebook-u jer ovaj potonji ima direktan interes da „malo“ nafrizira podatke. Kao krajnji rezultat dobije se da oglašavanje na ovoj društvenoj mreži nije tako jeftino kako se smatra, jer cena po kliku nije ni blizu one koju Facebook prikazuje, već je i do 5 puta skuplja, ako se za obračun uzme podatak do kog sam ja došao.
Objašnjenje za ovu diskrapancu ponudili su neki internet znalci, a njihovo objašnjenje je da se razlika u klikovima javlja zbog botova koje Google analitika ne registruje, a što je sa druge strane problem Facebook-a, jer ako Google ne evidentira botove, pošto oni i nisu realna poseta, zbog čega takav saobraćaj Facebook evidentira i još ga naplaćuje svojim klijentima?
Krajnji zaključak je da metriku i cenu koju prikazuje Facebook treba baciti kroz prozor, a da prilikom kreiranja kampanja i određivanja budžeta treba imati u vidu da je realan iznos koji treba investirati mnogo veći od onog koji Facebook predviđa, naravno ako je cilj kampanje da bude viđena od „pravih“ ljudi.
This Post Has 0 Comments